طبیعتا یکی از مهم ترین نیازهای جامعه کنونی آموزش و تربیت افرادی آگاه در جهت نگهداری از کودکان آن جامعه است چرا که کودکان امروز تضمین کننده آینده بهتر فردای آن جامعه خواهند بود .

فراهم نمودن محیط مناسب و توجه به رشد همه جانبه کودکان در توانایی یادگیری و ادراک و چگونگی عملکرد مغز کودکان موثر است .

این موضوع کاملا اثبات شده و مبرهن است که کودکانی که از مراقبت های دوران کودکی بهره برده اند در مقایسه با کودکانی که به امر مراقبت و آموزش آنها توجه چندانی نشده است آمادگی بهتری برای ورود به مهدکودک و دبستان و متعاقبا ورود به جامعه را دارند و درصد موفقیت بالاتری را در امر یادگیری و برخورد با محیط پیرامون خود دارند.

آموزش کودکان در سنین و دوران مختلف و متفاوت

آموزش کودکان در سنین اولیه رشد از امور بسیار مهم و حیاتی است که به کودکان چگونگی تعامل با افراد مختلف را یاد میدهد .

علل رشد نامناسب کودک به دو دسته علل عضوی و علل غیر عضوی دسته بندی می شود.

علل عضوی : همانطور که نام آن بیان کننده است نشان از وجود نقص عضوی از بدن کودک دارد.

علل غیر عضوی : شامل مشکلات مربوط به دوران شیر خوارگی – مشکلات خانوادگی – مشکلات اجتماعی و اقتصادی و مشکلات مربوط به تغذیه و …

حق طبیعی هر کودکی است که در محیطی شاد زندگی کند و احساس کند که مورد علاقه و توجه والدین است و والدین هرگونه تلاشی در جهت رفاه برای او انجام ی دهند و تغذیه مناسبی داشته باشد و …

در دوران تولد تا 3ماهگی کودک میبایست با قراردادن اسباب بازی هایی با رنگ های جاذب در بالای تخت و مسیر نگاه کودک و همچنین صحبت کردن با کودک توجه او را جلب کرد.

در دوران 3 تا 6 ماهگی باید فنون نشستن و توانایی تحمل وزن بدن و توانایی ارتباط به کوذک آموزش داده شود به عنوان مثال هنگام خندیدن و یا گریه کردن به کودک عکس العمل نشان دهید و بدین وسیله او را به برقراری ارتباط تشویق و ترغیب کنید .

در دوران 6 تا 9 ماهگی با کودک صحبت کنید و او را تشویق کنید که به سمت صدا بچرخد .

در دوران 9تا 12 ماهگی مداد و کاغذ در اختیار کودک قرار داده و او را به کشیدن نقاشی تشویق کنید و یا بازی هایی که برای کودک شیرین و قابل توجه است را انجام دهید .

در دوران 1 تا 3 سالگی انجام کارهای روزانه را به کودک آموزش دهید مثلا روش صحیح مسواک زدن را به او آموزش دهید و یا به او یا دهید چطور مداد را درست در دست بگیرد تا بتواند نقاشی بکشد. هنگامی که با شما صحبت میکند به او توجه کنید و در نهایت آرامش پاسخگوی سوالات مداوم و مکرر او باشید .

در دوران 3 تا 5 سالگی به او یاد دهید که اشیا پیرامون خود را بر اساس اندازه و یا رنگ منظم کند. با او کتاب بخوانید و کارهایی از این قبیل که به تدریج کودک با داشتن علم تعامل وارد اجتماع بزرگتر از خانه شود و بتواند انسان موفقی باشد .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید